A devenit o obișnuință de la o vreme ca Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, să iasă în evidență prin purtări sau declarații controversate. Unele chiar surprinzătoare pentru o înaltă față bisericească. Tot o obișnuință a devenit și aceea ca, de îndată ce la Constanța se face sau se spune ceva ieșit din comun, lumea să-și întoarcă atenția către Argeș. Aceasta deoarece, tot de ceva vreme, Calinic, arhiepiscopul Argeșului și Muscelului, ne-a obișnuit cu replici și acțiuni în contrapunct cu cele ale Tomitanului. Cele mai răsunătoare replici de la Argeș au fost cele legate de vaccinare, de procedura botezului și de statutul femeii. Cu toate acestea, cei doi ierarhi, care par să se tot sfădească ireconciliabil pe anumite probleme, nu sunt chiar atât de diferiți pe cât arată aparențele. Așadar, ce-i aseamănă și ce-i deosebește pe Teodosie și Calinic, unde se intersectează personalitățile celor doi, și unde se despart?
CE-I ASEAMĂNĂ
Dincolo de a-și fi închinat întreaga viață Bisericii și slujirii lui Dumnezeu, ÎPS Teodosie și ÎPS Calinic Argeșeanul au un parcurs care se aseamănă din multe puncte de vedere. Pentru că înainte de a fi călugări și înalți ierarhi sunt și ei oameni cu fapte și întâmplări omenești.
Relația cu Securitatea
Amândoi ierarhii au fost suspectați de relații nefirești, ca să mă exprim mai pretențios, cu Securitatea. Teodosie cu numele conspirativ Mache, Calinic cu cel de Zamfir. Deși nu s-a putut dovedi foarte clar din perspectivă juridică dacă au făcut poliție politică și cât de mult, cei doi apar totuși în documnetele CNSAS ca semnatarii unor angajamente de colaborare cu Securitatea. Bineînțeles că, tot amândoi, reclamă că au fost doar victimele rău famatei structuri de forță, nu și colaboratorii ei.
Teodosie a recunoscut cumva pactul cu diavolul securist spunând că a fost forțat și că „nu am colaborat cu Securitatea decât în probleme majore ale statului”. Acum, toată lumea știe că problema majoră numărul 1 a statului era atunci să monitorizeze și să controleze total populația. Iar asta se făcea cu largul concurs al turnătorilor.
Calinic nu a putut fi dovedit în instanță ca fiind informator al Securității. După cum declara un ofițer SRI care participase la acțiune, dosarul de Securitate al lui Calinic a fost distrus împreună cu altele pe 23 decembrie 1989 pentru a fi evitate „acțiuni care să destabilizeze țara”. Iar asta i-a fost prelatului de folos în instanță. CNSAS susține însă că docummente din dosare conexe dezvăluie că sursa Zamfir a Securității era actualul arhiepiscop Calinic Argeșeanul. Tot cercetătorii CNSAS susțin că ierarhul ar fi fost racolat în 1976 și ulterior, în 1977, ar fi fost dirijat către organizația religioasă Rugul Aprins pentru furnizarea de informații legate de lideri și membri ai acesteia. Aceleași surse afirmă că sursa Zamfir l-ar fi turnat și pe cunoscutul teolog și duvovnic Arsenie Papacioc despre care a informat că „desi pare inofensiv, se pare că nu-și uită trecutul”. Trecutul lui Papacioc fusese pare-se unul legionar. În fine, CNSAS afirmă că actualul prelat de la Argeș „primește calificative bune pentru informaţiile furnizate Securităţii.”
Contactele politice
Nici de politică nu au stat departe cei doi ierarhi ortodocși. Astfel, este de notorietate apropierea dintre Teodosie și Radu Mazăre, respectiv PSD Constanța. „Este mai mult decât un prieten pentru mine. Pot să spun chiar că-l iubesc”, spunea Radu Mazăre despre Teodosie. Ca și mulţumire, prelatul i-a oferit politicianului mai multe daruri, cu care Radu Mazăre a defilat prin Constanţa.
De cealaltă parte, Calinic Argeșeanul a fost chiar deputat FSN (actual PSD) în primul Parlament de după Revoluție. Vorbim de legislatura 1990 – 1992 atunci când era permisă implicarea fețelor bisericești în politică. Chiar dacă acum se declară cumva un apropiat al Casei Regale, Calinic a avut dintotdeauna o „slăbiciune” pentru PSD, fiind un apropiat al garniturii social-democrate pe vremea când aceasta era condusă în Argeș de Constantin Nicolescu.
Averile și afacerile
Capitalismul și capitalul par a se fi infiltrat și în gândurile și preocupările înaltelor fețe bisericești de care vorbim.
Arhiepiscopul de la Tomis pare astfel să controleze o avere nu tocmai neglijabilă. ÎPS Teodosie a lăsat pe toată lumea cu gura căscată atunci când, la un moment dat, și-a publicat declarația de avere. Acesta deține întregul complex de la Dorna Arini, adică unul dintre cele mai luxoase complexuri bisericești din România, cu o suprafață de peste 20 de hectare și care este finanțat, aproape în totalitate, din fonduri alocate de Guvern. De remarcat că, inițial, totul a fost o moștenire primită de Teodosie, moștenire lângă care s-au mai cumpărat diferite parcele. Inițial, aici se afla o biserică, dar cu timpul au mai fost construite un hotel de trei stele, spații de producție, restaurant, sală de conferințe, dar și o bază de tratament balnear. Mai mult de atât, în 2010, mânăstirea din Arini i-a cedat lui Teodosie un hotel, două case și 19 hectare de teren. Înalt Prea Sfințitul are și un teren intravilan la Techirghiol, de 700 de metri pătrați, obținut în 2014, în urma unei donații, dar și un teren la Vatra Dornei de 2.6 hectare, pe care l-a obținut prin cumpărare. Arhiepiscopul Tomisului nu stă rău deloc nici la capitolul finanțe. Acesta câștigă din salariu 176.304 lei pe an, adică aproape 14.692 lei pe lună. Nu se termină aici pentru că Teodosie încasează și 158.019 lei de la Facultatea de Teologie. Vorbim de peste 13.100 lei pe lună. De asemenea, conform ultimei declarații de avere, ÎPS Teodosie are un cont bancar de 39.435 de euro și unul de 78.485 de lei.
Nici Argeșul n-a stat departe de afaceri, dar de ceva mai mică amploare din câte se pare. Mânăstirea Curtea de Argeş devenea în 2007 acţionar unic, cu sută la sută din beneficii şi pierderi, în societatea comercială S.C. Filotheos S.R.L. Obiectul principal de activitate al societăţii era „construcţii de clădiri şi lucrări de geniu civil”. Potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, S.C. Filotheos S.R.L. avea nu mai puţin de 151 de obiecte de activitate secundare, care de care mai specatculoase. Astfel, firma se ocupa, printre altele, cu fabricarea băuturilor alcoolice distilate; fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere; fabricarea parfumurilor şi a produselor cosmetice (de toaletă) sau fabricarea altor produse chimice. Societatea Mânăstirii Curtea de Argeş se ocupa și de reeşaparea anvelopelor; fabricarea de maşini şi aparate electrocasnice; fabricarea calculatoarelor şi a altor echipamente electronice ori producţie de aparatură si instrumente medicale. Cel mai interesant obiect de activitate aflat în lista Filotheos S.R.L. era acela al construcţiei de autostrăzi, drumuri, aerodroame şi baze sportive. Oferta este însă cu mult mai largă, de la transporturi terestre de călători, ocazionale la transporturi cu taxiuri. Societatea mânăstirii mai avea ca obiect de activitate şi hoteluri, precum şi coafură şi alte activităţi de infrumuseţare, dar şi activităţi ale agenţiilor de voiaj şi a tour-operatorilor; activităţi de asistenţă. Totodată, firma se ocupa şi de intermedieri în comerţul cu combustibili, minerale şi produse chimice pentru industrie; comerţ cu autovehicule; comerţ al produselor din tutun; comerţ cu amănuntul al băuturilor; fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase sau fabricarea bijuteriilor de fantezie.
De-a lungul anilor, afacerile de sub streașina Mânăstirii au făcut obiectul mai multor scandaluri de presă, între timp însă lucrurile s-au liniștit și parcă la Argeș curge mai multă credință și mai puțină dorință de acumulări financiare.
Întâmplările cu iz penal
Nici anumite întâmplări cu trimitere la Codul Penal nu i-au ocolit pe cei doi arhiepiscopi, amândoi fiind, în cele din urmă, exonerați de orice vină. ÎPS Teodosie a fost primul ierarh urmărit penal de DNA pentru fapte de corupţie. A fost acuzat de luare de mită şi instigare la fals material. Potrivit procurorilor DNA, el a primit de la o persoană denunţătoare suma de 850 de euro pentru ca, în schimb, să faciliteze înscrierea persoanei denunţătoare ca student în cadrul facultăţii de Teologie şi apoi hirotonisirea ca preot. A fost scos ulterior de sub urmărire penală.
La sfârșitul anilor ’90 în zona Cinematografului Lumina din Pitești a avut loc un accident rutier soldat cu decesul unui bărbat, tată a trei copii. S-a vehiculat atunci faptul că la volan s-ar fi aflat chiar ÎPS Calinic, actualul arhiepiscop al Argeșului și Muscelului, însă ancheta a infirmat această ipoteză. Oficial, în scripte apare ca și șofer cauzator al acelui accident mortal călugărul Caliopie Ichim, omul cel mai de încredere al arhiepiscopului, care ulterior a avut o evoluție spectaculoasă în ierarhia de la Argeș și Muscel. Într-un interviu din 2016, Daniela Slăvilă, văduva piteșteanului mort în accident, susținea că la volan nu se afla consilierul Caliopie, care și-ar fi asumat întreaga vină pentru accident și implicit păcatul ÎPS Calinic, care spunea ea ar fi condus mașina. „Eu m-am apărat în fața procurorului, în fața anchetatorului. Dumneavoastră știți foarte bine că în ziua de azi s-au schimbat legile în România, Codul Penal, Codul Rutier. Este foarte clar precizat unde este vina șoferului, unde este vina pietonului. S-a întâmplat efectiv în mijlocul șoselei, era întuneric. Persoana respectivă se afla în mijlocul șoselei, nu era pe trecerea de pietoni. Așa s-a și consemnat.”, declara Caliopie Ichim ca răspuns la afirmațiile văduvei. Așadar, mortul fiind de vină, cei doi oameni ai Bisericii au fost scoși de sub orice acuzație.
CE-I DEOSEBEȘTE
În ciuda multor aspecte care, după cum am văzut, îi aseamănă, ÎPS Teodosie și ÎPS Calinic au și laturi ale personalității lor care îi separă categoric.
Extravaganța
Pe lângă toate „păcatele” sale expuse mai sus ÎPS Teodosie mai are și „calitatea” de fi devenit în ultimii ani un show man. Sfințirea apei prin cocoțarea pe cisterne de unde nu o dată era să-și rupă gâtul, aparițiile spectaculoase de pe mare ori parada în caleașcă pe străzile Constanței sunt doar câteva din acțiunile sale care îl trimit în zona extravaganței și a spectacolului cu orice preț. Lui Teodosie îi place și caută să strălucească și nu ratează deloc ocaziile să o facă.
La Argeș, Calinic, departe de a fi un ascet sau un pustnic, nu este nicidecum un excentric. Nici măcar un fudul, cum se spune în popor, deși pentru unii așa pare. Erudit, bine informat, cu o cultură vastă, cu un simț al umorului inteligent și ascuțit, acceptând oricând și discuțiile pe teme lumești, Calinic Argeșeanul are sobrietatea și atitudinea conforme statutului pe care l-a atins.
Preamărirea
ÎPS Teodosie pare să vizeze preamărirea pe scara ierarhică bisericească. Sau măcar o importanță și o anvergură mai mare decât cea de simplu arhiepiscop cum mai sunt atâția în țară. Sunt voci care spun că se visează Patriarh. Cum cutuma spune că viitorul Patriarh va fi ocupantul jilțului de Mitropolit al Moldovei, iar ÎPS Teofan, actualul mitropolit, este și un pic mai tânăr și sănătos tun, greu de crezut că Tomitanul are vreo șansă la Prea Fericire. Și atunci încearcă să fie o voce, chiar Vocea care să dea linia ortodoxiei românești. Poate așa se explică și acțiunile sale de o vizibilitate uneori stridentă.
Despre ÎPS Calinic s-a spus că va fi ridicat în rang cam oricând în ultimii 20 de ani când s-a săvârșit din viață câte un mitropolit. El a negat de fiecare dată, iar Biserica i-a dat dreptate tot de atâtea ori. Hirotonit întru a fi episcop la Argeș încă din 1985, e greu de crezut că vlădica ar mai pleca de aici, fie și pentru un scaun mai înalt.
Înțelegerea vremurilor
Deși mai tânăr cu vreo 11 ani decât Calinic, Teodosie pare blocat în vremuri mult mai bătrâne. Cei doi par, cel puțin la nivel declarativ, aflați pe poziții total diferite în multe privințe. Și vorbim aici mai ales de aspectele, provocările și capacitatea de adaptare a oamenilor și instituțiilor la vremurile moderne.
Calinic înțelege și acceptă mult mai bine vremurile, iar acțiunile și mesajul său se adaptează acestora de fiecare dată. Teodosie, în schimb, pare că vrea cu tot dinadinsul să blocheze mesajul și norma cât mai înapoi în timp, cât mai aproape parcă de Marea Schizmă. În consecință, între mesajele celor doi ierarhi este astăzi o mare schizmă, nu știm dacă și între convingerile lor, dar între mesaje sigur.
Poate de aceea, privindu-i atât separat, cât și împreună, ca parte a aceleiași Biserici, ar trebui să ținem cont de o veche și românească vorbă: să faci ce zice popa, nu ce face popa. Așadar, poate n-ar fi rău să facem ce zice popa Calinic și să nu facem ce face popa Teodosie.
Sursa foto: Ziarul Național