Românii care au mașini pe care nu le folosesc sunt buni de plată. Aceștia vor fi nevoiți să încheie polițe RCA pentru ele. Prevedrea a fost adoptată de Curtea Europeană de Justiție printr-o decizie recentă. Asigurarea devine, astfel, obligatorie și pentru mașinile care nu se află în circulație. Unele dintre acestea ocupă de ani de zile carosabilul sau spațiile verzi. Potrivit estimărilor, în România sunt circa 2 milioane de autoturisme care fie nu mai circulă, fie nu au încheiată asigurarea obligatorie.
Poliţa RCA este obligatorie atâta timp cât autoturismul n-a fost radiat din circulaţie, chiar dacă este nefuncţional. Mai mult, prevederea vizează și mașinile predate la „Rabla” atâta timp cât nu au fost radiate. Recenta decizie o completează pe cea din 2018. Aceasta stabileşte că proprietarii maşinilor înmatriculate și funcţionale sunt obligaţi să aibă RCA chiar dacă nu circulă cu ele.
În România, actuala legislație prevede posibilitatea suspendării RCA. Această portița legislativă este des folosită în ultima vreme pentru rablele care nu se află în circulație. Potrivit datelor oficiale, al noi ponderea mașinilor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate este sub nivelul de 85%. Acesta este pragul minim impus de UE.
Deciziile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instanţele din Uniunea Europeană care se confruntă cu cazuri asemănătoare. Autorităţile trebuie, de asemenea, să ţină cont de ele, în vederea ajustării legislaţiei interne.
Decizia CJUE se bazează pe un precedent creat în Polonia. O colectivitate locală poloneză a devenit proprietar (în baza unei decizii de confiscare) al unei maşini nefuncţionale, care a fost casată şi radiată ulterior. După radiere, entitatea a fost amendată cu aproape 1.000 de euro. Aceasta pentru neîncheierea unei poliţe RCA pe toată perioada în care a fost proprietar, chiar dacă maşina nu era funcţională