Uzina Dacia – 53 de ani de la inaugurare

ConcretMedia.ro

În urmă cu 53 de ani, la 20 august 1968, a fost inaugurată Uzina de Autoturisme Piteşti, construită în apropiere de comuna Colibaşi (în prezent, Mioveni), județul Argeș. Evenimentul a marcat totodată începerea fabricării în serie a primului automobil, Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8.

Construcţia uzinei de la Mioveni –  Uzina de Autoturisme Piteşti, a început în 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia.

Francezii de la Renault prezenți la inaugurare

La ceremonia de inaugurare din 20 august 1968, au fost prezenţi şi specialişti francezi, reprezentanţi ai Renaul. „După cum se ştie, ţara noastră a încheiat cu această renumită firmă un contract de licenţă pe o durată de 10 ani, în baza căruia partenerul francez pune la dispoziţia părţii române documentaţia de execuţie şi tehnologia de fabricaţie. Totodată, în uzinele din Franţa ale acestei firme au fost instruiţi un număr însemnat de constructori de maşini români pentru realizarea acestui tip de autoturism. Rodnica cooperare tehnică româno-franceză a contribuit în scurt timp la debutul industriei româneşti în producţia mondială de autoturisme”, se arăta într-un reportaj AGERPRES (Buletin „Ştiri interne” din 20 august 1968).

Cum prezenta presa comunistă noua Dacia 1100

„Deşi performanţele sale îl situează la nivelul clasei mijlocii de autoturisme, Dacia 1100 are dimensiunile unui automobil mic, dar cu un interior spaţios. El este adaptat condiţiilor de drum din ţara noastră şi oferă celor cinci persoane care se pot instala în maşină o călătorie confortabilă. Este înzestrat cu un motor Sierra de 1100 cmc plasat în spate, are 46 CP şi dezvoltă o viteză maximă de 135 km pe oră”, se preciza în reportaj, referitor la marca românească de autoturism a cărei producţie începea atunci.

Montajul autoturismului zugrăvit în termeni romanțioși

Hala de producţie a uzinei era o clădire care se întindea pe 10 ha. „Pe liniile de montaj aliniate de-a lungul halei poate fi urmărit, moment cu moment, procesul de creare a autoturismului în toată extraordinara sa simplitate, obţinută însă datorită unui înalt nivel tehnic ce reflectă cele mai noi concepţii în acest domeniu (….) Un transportor pivotant  împinge caroseria spre agregatele vopsitoriei, unde în urma unor operaţii de curăţire perfectă, uscare, vopsire şi iarăşi vopsire, se ajunge la culoarea definitivă. Se montează apoi tapiţeria, roţile, motorul şi subansamblele lui. Se fac ultimele verificări de etanşeitate cu un puternic jet de apă, de funcţionare a instalaţiei electrice. În sfârşit, plăcuţele strălucitoare dau autoturismului simbolicul nume Dacia 1100 …şi elegantul autoturism demarează pe pista de încercare.” (Buletin ”Ştiri interne” AGERPRES, 20 august 1968).

Modelele realizate în comunism

Pe benzile de montaj de la  Uzina Dacia se aflau la acel moment aproape 200 de autoturisme, iar la capătul liniei de montaj un prim lot de câteva zeci de autoturisme era gata de drum. Se estima, totodată, ca 2.000 de autoturisme să fie gata până la sfârşitul anului 1968.

După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat în producţie în august 1969, având la bază modelul Renault 12. Motorul avea 1.289 cmc şi 54 de cai putere, iar viteza maximă era de 144 kilometri pe oră.

După expirarea licenţei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Astfel, în anii  ’80 s-au fabricat Dacia 1310, Dacia 1320, Dacia 1410, Dacia Sport, Dacia Break, Dacia Berlina, Dacia 1300 Super, Dacia 1301, Dacia 1302, Dacia 2000,  Dacia 1325 Liberta.

Ulterior, Dacia Nova, lansată în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România.

Revenirea francezilor la Uzina Dacia

În anul 1998, când s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000. În iulie 1999, compania Renault a achiziţionat 51% din capitalul SC Automobile Dacia SA în urma procesului de privatizare, iar ulterior şi-a mărit participaţia la capitalul societăţii. În 2000, a fost lansat modelul Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. A urmat, în 2003, lansarea modelului Dacia Solenza, maşină echipată cu un grup motopropulsor Renault, care cuprindea patru versiuni – Confort, Rapsodie, Clima şi Scala. O nouă versiune a acestui autoturism, Dacia Solenza Europa 1.4 MPI, a fost lansată în 2004.

Un nou automobil – Dacia Logan – a fost lansat în 2004, şi tot în acest an a fost oprită producţia modelului Dacia Berlina. Până în 2008, au fost lansate cinci modele din gama Dacia Logan : Sandero, Logan Berlina, Logan MCV, Logan Van şi Logan Pick-Up. În 2009, a fost lansat modelul Duster, automobil de tip crossover, proiectat de Renault Design Central Europe, din Bucureşti, în colaborare cu Renault Design Technocentre din Guyancourt, Franţa. Tot sub sigla Dacia au mai fost lansate ulterior modelele Lodgy și Dokker.

Foto: (c) Petre Dumitrescu / AGERPRES Foto/Ahiva istorică – Uzina de Autoturisme Piteşti – model ‘Dacia 1100 (Piteşti, 12 aug. 1968)

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

Gândit prost, „Primul ghiozdan” a devenit „Primul zero pentru clasa zero”

Există studii care spun că ghiozdanul pe care copiii noștri îl poartă în spate în drum spre școală e prea greu. Prea multe cărți, prea multe caiete, prea multe accesorii. De câteva zile bune, ghiozdanul celor care vor merge anul acesta în clasa zero la școlile din Pitești a devenit […]
Florin Silviu Negru

Subscribe US Now

error: Content is protected !!