![](https://www.concretmedia.ro/wp-content/uploads/2024/12/Dezbatere-1-1024x768.jpeg)
Să lucrezi cu adolescenți, să le vorbești, este deopotrivă o emoție și o provocare. O emoție pentru că ai în față tineri abia ieșiți din copilărie și care încă au mintea și sufletul suficient de curate și nepervertite de influențe care să le păteze inocența. Este și o provocare, spuneam, pentru că adolescenții, mai ales cei de azi, total liberi în a-și exterioriza personalitatea (noi, cei maturi, nu am avut acest privilegiu la vârsta lor), sunt deloc dispuși la compromisuri. Pentru ei totul trebuie să fie ori alb, ori negru, tonurile de gri nu sunt acceptate, iar asta te obligă să le vorbești curat, limpede, onest, fără tertipuri care să-i ducă pe nisipuri mișcătoare. Nu vor accepta asta.
![](https://www.concretmedia.ro/wp-content/uploads/2024/12/Dezbatere-2-1024x768.jpeg)
Și, totuși, tinerii noștri, adolescenții de azi, sunt în fața unui risc foarte mare care își întinde deja tentaculele asupra viitorului lor: fenomenul fake news/clickbait și efectele acestuia, manipulările de tot felul care pândesc din hățișurile umbroase ale mass media și ale rețelelor sociale. Despre provocările și pericolele reprezentate de aceste manifestări, cu preponderență în mediul on line, am fost invitat să vorbesc luni, 16 decembrie, elevilor și profesorilor de la Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești implicați în proiectul româno-american „Empowering minds: Navigating the media maze”, un program de educație media. Timp de mai bine de o oră am vorbit celor prezenți despre cum trebuie abordate informațiile din mass media și din social media, cum poate fi verificată credibilitatea acestora și ce trebuie făcut pentru a depista o știre falsă, o știre inutilă sau o non știre. Astfel, elevii de la „Zinca” au aflat inclusiv care sunt regulile de bază ale documentării și redactării unui material media, fie că vorbim de simple știri ori de articole elaborate, despre cum să verifice dacă aceste reguli sunt sau nu respectate de un text sau orice alt produs media aruncat pe internet, despre relația cu autoritățile și instituțiile publice și despre Legea 544 din 2001 privind liberul acces la informația de interes public, despre granița tot mai subțire dintre lumea reală și cea virtuală. Întâlnirea a fost una interactivă iar asta nu poate însemna, cel puțin pentru mine, decât o mare bucurie. Faptul că adolescenții noștri sunt curioși, pun întrebări la care așteaptă răspunsuri convingătoare, sunt dornici de cunoaștere și de implicare, într-o eră în care totul vine de-a gata, aproape fără niciun efort personal, reprezintă un semn bun și o speranță pentru viitorul lor și al nostru, al tuturor.
![](https://www.concretmedia.ro/wp-content/uploads/2024/12/Targ-Media-2-768x1024.jpg)
În a doua secțiune a evenimentului de ieri, parte a proiectului „Empowering minds: Navigating the media maze”, cei implicați au participat la un Târg Media organizat în sala de sport a Colegiului Național „Zinca Golescu”, târg în cadrul căruia elevii colegiului și-au prezentat creațiile media, și nu numai, cu aceeași temă ca și expunerea și dezbaterea din prima secțiune.
![](https://www.concretmedia.ro/wp-content/uploads/2024/12/Targ-Media-1-1024x768.jpg)
„Empowering minds: Navigating the media maze” este singurul proiect Alumni Engagement Innovation Fund/AEIF aprobat în România în 2024, printr-un grant federal individual finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii. Colegiul Național „Zinca Golescu”, Liceul Tehnologic „Lorin Sălăgean” din Drobeta-Turnu Severin și Liceul Teoretic „George Călinescu” din Constanța, în parteneriat cu Ambasada Statelor Unite ale Americii la București, implementează proiectul „Empowering Minds: Navigating the Media Maze” (AEIF 2024), în perioada 15 septembrie 2024 – 31 octombrie 2025, cu scopul de a îmbogăți cunoștințele despre educația media și de a dezvolta competența de gândire critică a 75 de elevi din cele 3 instituții partenere precum și a150 cadre didactice din regiunile Muntenia, Oltenia, Dobrogea.