
Clasamentul celor mai valoroase companii din România în anul 2023, publicat de Ziarul Financiar, plasează Dacia pe locul 10, cu un loc mai jos față de anul 2022. Chiar dacă anul trecut a avut o valoare mai mare decât în anul anterior, respectiv 13,299 miliarde lei (2,661 miliarde euro) în 2023 față de 12,166 miliarde lei în 2022, în creștere cu 9%, Automobile Dacia se află, iată, la un pas de a părăsi Top 10 cele mai valoroase companii care activează la noi în țară. Poate că nu clasamentul în sine e important, mai ales că valoarea uzinei este în creștere totuși, ci faptul că regina industriei auto naționale nu va avea mai avea aceeași pondere cu care ne obișnuisem în economia românească. Și odată cu ea și industria auto în ansamblul ei. Spun asta pentru că toate celelalte 9 companii care devansează Dacia în acest Top 10 sunt din alte domenii decât cel auto, mai exact din energie, IT, finanțe-bănci ori retail.
Evident, dedicarea uzinei de la Mioveni pentru producția în exclusivitate a mașinilor SUV, Duster și în curând Bigster, constituie o garanție că Dacia nu va pleca în viitorul apropiat și mediu din Argeș și chiar va continua să se dezvolte aici. Și, odată cu ea, și industria orizontală bine reprezentată în județul nostru. Cu toate acestea, dependența de o singură industrie sau, mai bine zis, o configurație economică dominată copios de o singură industrie, cea auto, nu mai reprezintă o opțiune pentru viitorul Argeșului. Fie ea, această industrie, cu o valoare intrinsecă reală în creștere. În acest context, administrația județeană în ansamblul ei și cea locală din zona Pitești-Mioveni, în special, ar trebui să gândească strategii bazate pe atragerea de investitori din domenii cu potențial de dezvoltare în viitor și dintr-un spectru de activități cât mai variate. Și, foarte important, Universitatea din Pitești împreună cu Universitatea Politehnică din București, instituții care acum fac corp comun și care au specialiști de marcă, ar trebui atrase și implicate activ în elaborarea unei strategii, a unei viziuni de dezvoltare a Argeșului pentru o perioadă de minimum 15 ani. O strategie care să nu excludă Dacia și industria auto, dar care să scoată Argeșul din paradigma actuală în care respiră aproape exclusiv prin Dacia și industria auto. Și mai important decât atât, această strategie ar trebui să fie atât de bine și de realist ancorată în provocările viitorului încât orice schimbare de coloratură sau de personaje politice din administrația argeșeană să nu o afecteze în niciun fel, ci să contribuie la buna ei implementare. Dar pentru asta avem nevoie de politicieni, deja aflați sau potențial ajunși în funcții din administrație, cu viziune și cu gândul la viitor mai mult decât la buzunarul propriu și la mărirea efemeră a funcției. Sau care să asculte măcar și părerile specialiștilor adevărați din instituțiile pe care le conduc sau le vor conduce. E greu în România să găsim astfel de oameni și e foarte greu în Argeș, dar nu de negăsit.
Sursa foto: zf.ro