Deși în această toamnă anunța că va găsi soluții care să stimuleze producția autohtonă de autoturisme și, implicit, vânzarea acestora pe piața locală, un proiectul de ordonanță de urgență publicat astăzi de Guvernul Ciolacu prevede reducerea drastică a valorii ecotichetelor acordate în cadrul Programului Rabla, și Rabla plus.
Astfel, conform proiectului de act normativ, „în anul 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate”.
În același timp, prima de casare Rabla se va mai lua în calcul doar în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani.
În ceea ce privește autoturismele electrice, „cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020 – 2024 este în sumă maximă de 10.000 lei”. În acest caz reducerea va fi una amețitoare aplicându-se de la o valoare de 54 000 de lei în prezent.
Până la acest moment statul acorda un sprijin de 54 de mii lei la achiziția unui autovehicul electric, și de până la 26 de mii de lei la achiziția unui autoturism Plug-in Hybrid (PHEV).
Dacia, cel mai mare producător auto din România și cel mai mare contributor industrial la PIB-ul național și la exporturile țării noastre, va fi direct afectată de aceste măsuri, știut fiind că, atunci când își cumpără o mașină nouă, românii preferă marca națională. Totodată, măsura nu doar că va timora vânzările Dacia, dar va stimula importul de mașini vechi din Occident, poluante și periculoase din punct de vedere al siguranței rutiere în detrimentul celor produse la Mioveni.